Borges retratado por Grete Stern
MoMA (Museo de Arte Moderno) de Nueva York
Mayo 17-octubre 4 - 2015
Fotografía Galerías, tercer piso
Nota de Oye Borges
En 1929 Coppola, realizó una serie de dieciocho fotos de
Buenos Aires dos de las cuales ilustran la primera edición de Evaristo Carriego
de Jorge Luis Borges. Dicha serie fue consecuencia, por una parte, de las
largas caminatas con su amigo Borges hasta el arroyo Maldonado, en Palermo, y
por otra de las conferencias que Le Corbusier dictó en 1929 sobre Buenos Aires.
La exposición se inicia a finales de 1920 con incursiones
iniciales de cada artista en la fotografía y el diseño tipográfico. En Berlín,
en 1927, Stern comenzó a tomar clases privadas con Walter Peterhans, que pronto
se convertiría en jefe de fotografía de la Bauhaus. Un año más
tarde, en el estudio de Peterhans, conoció a Ellen (Rosenberg) Auerbach, con el
que abrió un estudio pionero especializado en retrato y publicidad.
En Buenos Aires durante el mismo período, Coppola inició sus
experimentos fotográficos, explorando su entorno y contribuyendo al discurso
sobre las prácticas modernistas a través de los medios de comunicación en las
revistas culturales locales. En 1929 fundó el Cine Club de Buenos Aires para
presentar las películas extranjeras más innovadores para audiencias argentinas.
Sus primeras obras muestran el creciente interés en los nuevos modos de
expresión fotográfica que le llevó a la Bauhaus en 1932, donde conoció a Stern comenzando su historia en común.
Luego del cierre de la Bauhaus y en medio de la creciente amenaza de las
potencias nazis en 1933, Stern y Coppola huyeron de Alemania. Stern, llegó por
primera vez a Londres, donde hizo sus retratos de exiliados alemanes, incluidos
los de Bertolt Brecht y Karl Korsch. Después de viajar por Europa, cámara en
mano, Coppola se unió a Stern en Londres, donde siguió un lenguaje modernista
en sus fotografías de la trama de la ciudad, teñidas alternativamente con la
preocupación social y la extrañeza surrealista.
En el verano de 1935, Stern y Coppola se embarcaron para
Buenos Aires, donde montaron una exposición en las oficinas de la revista
vanguardista Sur, anunciando la llegada de la fotografía moderna en la Argentina. El
carácter único de Buenos Aires fue capturado en encuentros fotográficos de
Coppola desde el centro de la ciudad a sus alrededores, y en numerosos retratos
de Stern de la intelectualidad de la ciudad, desde el dramaturgo feminista
Amparo Alvajar al
ensayista Jorge Luis Borges y el poeta-político Pablo Neruda.
La exposición termina a principios de 1950, con Sueños
(Dreams) retratando los sueños de las mujeres movilizados por las promesas
incumplidas del régimen peronista en la sociedad argentina con urgencia y
ingenio surrealista.
La exposición se acompaña de una importante publicación
editada por Roxana Marcoci y Sarah Meister con una selección de textos
originales de Stern y Coppola traducidos al Inglés por Rachel Kaplan.
From Bauhaus to Buenos Aires:
Grete Stern and Horacio Coppola
May
17–October 4, 2015
The Edward
Steichen Photography Galleries, third floor
From
Bauhaus to Buenos Aires: Grete Stern and Horacio Coppola is the first major
exhibition to focus on the German-born Grete Stern and the Argentinean Horacio
Coppola, two leading figures of avant-garde photography who established
themselves on both sides of the Atlantic. The exhibition begins in the late
1920s with each artist’s initial forays into photography and typographic
design. In Berlin in 1927, Stern began taking private classes with Walter
Peterhans, who was soon to become head of photography at the Bauhaus. A year
later, in Peterhans’s studio, she met Ellen (Rosenberg) Auerbach, with whom she
opened a pioneering studio specializing in portraiture and advertising. Named
after their childhood nicknames, the studio ringl + pit embraced both commercial
and avant-garde loyalties, creating proto-feminist works. In Buenos Aires
during the same period, Coppola initiated his photographic experimentations,
exploring his surroundings and contributing to the discourse on modernist
practices across media in local cultural magazines. In 1929 he founded the
Buenos Aires Film Club to introduce the most innovative foreign films to
Argentine audiences. His early works show the burgeoning interest in new modes
of photographic expression that led him to the Bauhaus in 1932, where he met
Stern and they began their joint history.
Following
the close of the Bauhaus and amid the rising threat of the Nazi powers in 1933,
Stern and Coppola fled Germany. Stern arrived first in London, where her
friends included activists affiliated with leftist circles and where she made
her now iconic portraits of German exiles, including those of Bertolt Brecht
and Karl Korsch. After traveling through Europe, camera in hand, Coppola joined
Stern in London, where he pursued a modernist idiom in his photographs of the
fabric of the city, tinged alternately with social concern and surrealist
strangeness.
In the
summer of 1935, Stern and Coppola embarked for Buenos Aires, where they mounted
an exhibition in the offices of the avant-garde magazine Sur, announcing the
arrival of modern photography in Argentina. The unique character of Buenos
Aires was captured in Coppola’s photographic encounters from the city’s center
to its outskirts, and in Stern’s numerous portraits of the city’s intelligentsia,
from feminist playwright Amparo Alvajar to essayist Jorge Luis Borges to
poet-politician Pablo Neruda. The exhibition ends in the early 1950s, with
Stern’s forward-thinking Sueños (Dreams), a series of photomontages she
contributed to the popular women’s magazine Idilio, portraying women’s dreams
mobilized by the unfulfilled promises of the Peronist regime in Argentine
society with urgency and surreal wit.
The
exhibition is accompanied by a major publication edited by Roxana Marcoci and
Sarah Meister with a selection of original texts by Stern and Coppola
translated into English by Rachel Kaplan. The catalogue will consist of three
essays on the artists written by the exhibition curators and scholar Jodi
Roberts.
Organized
by Roxana Marcoci, Senior Curator, and Sarah Meister, Curator, Research and
Collections, with Drew Sawyer, Beaumont and Nancy Newhall Curatorial Fellow,
Department of Photography.
Major
support for the exhibition is provided by The International Council of The
Museum of Modern Art, The Modern Women’s Fund, and The David Berg Foundation.
Additional
funding is provided by the Consulate General of the Argentine Republic in New
York, Robert M. Buxton, and the MoMA Annual Exhibition Fund.
Fuente : MoMA (Museo de Arte Moderno) de Nueva York
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